Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
10.05.2011 18:57 - Marvel Civil War Част 2
Автор: spectacularspidey Категория: Други   
Прочетен: 1440 Коментари: 0 Гласове:
0



image

Marvel Civil War Част 2

Нещата Се Влошават...
 

В първа част разгледах предшестващите истории и началото на вероятно най-важното събитие в Marvel Вселената - Civil War, и принадлежащите му броеве в Amazing Spider-Man. И като цяло, в тях няма големи проблеми, що се отнася до Паяка. По-голям проблем се оказва двустранния портрет на Tony Stark – Mark Millar изобразява Iron Man като човек, който върши това, което смята за правилно, но не може да контролира силите, пуснати в действие. Straczynski избира да представи Stark като зъл фашист, нетърпящ съпротива. Вместо да говори с „протежето си” по човешки начин, Tony ефективно го отблъсква.

След посещението си в Негативната Зона, Peter се вмъква в спалните на Мей и MJ и им казва, че трябва да напуснат Avengers Tower – че е направил ужасна грешка и е бил на грешна страна. Ок – да спрем за малко. В началото на историята, преди три броя, Peter иска мнението на двете жени за това дали е правилно да разкрива самоличността си – защото това засяга и тях. Но сега, когато решава да бяга от закона, сякаш тяхното мнение не го интересува. Не, той вече е решил, че за всички ще е най-добре да побягнат и да живеят като престъпници. Много отговорна постъпка. Макар и да вярвам, че Mary Jane и Мей биха го подкрепили, едно нещо е, когато трябва да се тревожиш само за себе си – но да въвличаш жена си и де-факто майка си – е глупаво. Когато имаш семейство, нещата вече не се отнасят само за теб. И Peter като че ли забравя това.

Може би затова Marvel направиха Spidey отново ерген и 25 годишен – младите хора могат да взимат спонтанни и безотговорни решения, и да им бъде простено, понеже все още са неопитни или нещо такова. Но когато си на 30 (какъвто е Peter по време на Civil War), изглеждаш като глупак. И вероятно заради това се случи онази трагедия One More Day.

Обратно в броя, Tony явно подслушва разговора, защото след като Peter казва каква грешка е направил, Iron Man разбива стената и напада Паяка. Тук обаче Stark действа прибързано – той атакува, но Peter не е извършил престъпление, все още. Той само гласно е изразил, че мисли, че про-регистрационната страна е грешна. Но ако искаш да изобразиш Tony като лошият в цялата ситуация, това е правилния начин.

В Civil War #5, след битката им, Iron Man се опитва да успокои Spider-Man. Паяка го подсеща за смъртта на Bill Foster, и Stark изказва съжаление, но заявява, че такова нещо няма да се повтори. Той споделя, че определени хора в правителството и SHIELD искали да отпишат всички супер геройски действия като престъпни, а регистрацията е компромис. Най-важното, което Tony казва е, че затвора в Негативната Зона е само временна мярка, защото ако сложат такива хора в Rykers, те ще избягат за пет минути.

Той моли Peter да се осъзнае, но Spidey го удря и не след дълго се озовава в канализацията.

imageТам нещата стават по-лоши, като Паяка бива пребит от два злодея от Я-листата, Jack O’Lantern и Jester. Малко е трудно за вярване, понеже тия са слабаци в сравнение с него – но предполагам, че вече е изтощен, а и Jester му пуска халюциногенен газ. Но Punisher идва и спасява Spider-Man, давайки ни този як панел, в който главата на Jack експлодира от изстрел. Но се питам защо избраните злодеи са именно Jester и Jack O’Lantern – а не Green Goblin и Venom, които се бият с Паяка на корицата на този брой?

В Amazing Spider-Man #536 железния костюм е унищожен, Peter се е съюзил с Капитан Америка и хората му – но решава, че нощта не е завършена, ако не направи изявление по телевизията. Така че се отива в новинарското студио и заема място пред камерите. Това е шансът му да разкрие пред света какво е видял и какво не е наред с Регистрационния Акт. И за какво говори Spidey:

  • Дали казва за дефектните клонинги и други генетични чудовища, които про-регистрационните сили „готвят” за бунтуващите герои?
  • Дали разкрива, че про-регистрационните сили са наели убийци и престъпници, за да ловуват героите?
  • Дали казва просто колко грешно и необмислено е да задължиш всички, които имат супер сили, да се регистрират в правителството?

Това са аргументи, които публиката може да улови и критикува, и валидни примери за корумпирана сила. Но Spidey избира да говори за потъпкването на правата на супер злодеите, което е възможно най-слабата начална точка – най-вече защото никой не би се заинтересувал.

Забравя ли Паяка, че New Avengers се формираха именно заради 50-тина избягали от затвор супер злодеи, един от които му счупи ръката? И не само това, но цялата регистрационна дилема започна заради злодей. Да, New Warriors са виновни – но трагедията в Стамфорд не би се случила, ако Nitro беше в затвора, където му е мястото. Аргументът на Spider-Man е просто странен, защото пренебрегва силните такива за позиция, за която на хората не им пука.

Комиксите на Spider-Man винаги са отразявали, в известна степен, времената, в които са създавани. И Spidey, като обикновен човек зад маската, е логичен образ да бъде разделян между две идеологии. Причината да направи това, което прави в Civil War, е зле скалъпена и не подхожда на героя. Решението му, което повлиява лошо на близките му, е лишено от всякаква отговорност за образ за който „с голяма сила идва голяма отговорност”. И на всичкото отгоре след няколко броя той сключва сделка с Дявола!

Лошото е, че причината, която логично би обърнала Peter срещу Tony Stark не е засегната в историята – дори няма и намек, че той знае по това време. А именно сделките, които Stark прави с най-големите врагове на Паяка, Green Goblin и Venom (Mac Gargan). Говорим за катастрофа, чакаща да се случи. Светът не е приятно място, и силите на закона и реда са разбрали, че понякога трябва да се съюзиш с чудовищата в името на по-висша цел. Но тук това не е толкова логично развитие на сюжета, колкото начин да се втълпи на читателите, че про-регистрационните сили са лошите.

Представям си колко драматична щеше да е конфронтацията между Peter и Tony, ако Паяка беше разбрал, че сега Norman Osborn е от същата страна на закона, на която е и той – и че Osborn е бил извинен за престъпленията си? Все пак, Norman от всички възможни хора – убил Gwen Stacy, Ben Reilly, унищожил сина си, сътворил Сагата с Клонингите, и може би отвлякъл новородената дъщеря на Spidey. Това не е философско или политическо недоразумение – Stark прави компромиси с най-омразния човек в живота на Peter Parker. Това е логична причина Peter да промени позицията си. Но е игнорирана. Spider-Man се обръща срещу Stark не заради смъртта на Giant Man, не заради алиансът му с десетки супер злодеи – не, чашата му прелива заради нарушените права на някои злодеи.

Amazing Spider-Man #537 представя елемента с Kingpin, който докато в затвора, дава заповед за убиването на Spidey, и всеки, който е с него. Сега, Kingpin познава Паяка от може би 10 години Marvel време – знае, че той е избягвал изненадващи атаки, много по-опасни от снайпер. Какво го кара да мисли, че този път ще се получи? Просто изглежда като загуба на време и пари. След това Spider-Man се среща с Капитан Америка на един покрив, където военния герой му казва какво означава да си патриот. Spidey се чувства добре, че отново е на правилната страна.

Само че, сериозно погледнато, коя е правилната страна? Има ли въобще такава?

imageВсички добри и лоши неща трябва да свършат все някога, и Civil War #7 е този край – финалната битка между про- и анти-регистрационните сили, която започва в Негативната Зона и завършва на улиците на Ню Йорк. Финалът, когато Капитан Америка се предава и нарежда на съюзниците си да отстъпят, е вероятно най-логичния начин, по който събитието можеше да приключи – особено ако писателите искат вселената да продължи да съществува. Двете страни са се вкопчили в битка, но появата на Namor и войниците му дават предимство на анти-регистрационните сили. Имайки предвид, че той и Кап са работили заедно във Втората Световна Война, може да се предположи, че Namor ще предпочете позицията на Капитана пред тази на правителството.

И когато Captain America е готов да довърши Iron Man, хората го нападат, понеже града е разрушен от войната. Кап осъзнава разрушенията наоколо, и след момент на просветление разбира, че победата не е важна. Spidey му казва, че са пред такава, което е вярно – но после какво следва?

Те си остават бегълци от закона. Свалянето на Stark няма да накара правителството да премахнат Регистрационния Акт и да върнат нещата постарому. Даже биха се доказали като по-опасни – и следващия път, вместо колеги герои по петите им ще тръгнат агенти на SHIELD и армията. С други думи, войната вече е загубена, независимо от края на битката.

Така че проблема не е в края на Civil War – а във факта, че въобще започна.

Stark доказва, че е благороден, като убеждава правителството да даде амнистия на бунтувалите се герои – Reed Richards иска същото за семейството си. Само че, като първия глупак, просто защото писателите го искат, Spidey отказва да приеме помилването. Защо постъпва така? Предлагат му защита за него, леля Мей и Mary Jane, а той казва „не”. Не мога да го обясня, защото няма обяснение – истинският Peter би приел, но писателят явно не разбира това.

В Amazing Spider-Man #538 The War At Home стига до своето заключение – история от 7 части и все пак свършва с проклет отворен край – леля Мей е простреляна от снайпериста. А всички знаем до къде ще доведе това.

Нека за кратко разгледаме другите основни проблеми, в които читателите обвиниха Civil War:

1) Писателите не следват хронологията на събитието
Мини-сериите Civil War са само 7 части, но ако включим всички принадлежащи комикси, това си е история от над 90 броя. 90 броя, публикувани за 8 месеца – докато през 70-те и 80-те това би отнело години. Така че да, има грешки. Редът на четене е труден за схващане. Събитието трябваше да бъде по-добре организирано, с указания, например, дали New Avengers #25 е след Civil War #5. Разбирам, че Marvel не са искали да принуждават читателите да купят всички 90 Civil War броя, само че да се определи поредноста на събитията е невъзможно – трябва ли да прочета Thunderbolts #103 преди Wolverine #43, или Wolverine #44 след Captain America #23? В някои броеве имаше спойлери. Някои подсюжети не бяха завършени. Само че това се случва във всички големи комиксови събития и често тези неразрешени сюжети нямат влияние върху основната история.

2)    Captain America, Iron Man и Reed Richards са извън образ
Този аргумент ме озадачава – 90% от читателите избухнаха, твърдейки, че главните герои от двете страни на конфликта – Iron Man и Captain America, не биха постъпили така, както постъпват в Civil War. Затова започнах да чета комиксите им и най-важните истории за различните декади – изводът е, че феновете не знаят какво говорят.

Първо, Tony Stark винаги е бил леко арогантен гадняр, който вярва, че целта оправдава средствата. В историята Armor Wars от 80-те той нарушава закона и лъже Отмъстителите, понеже мисли, че моралността му е вярна. В Operation Galactic Storm той гласува да се убие Supreme Intelligence, за да спре започването на друга война. Той е „с цената на всичко” човек, и има финансовите, технологичните и умствените ресурси да постигне целите си. Държи ли се като злодей тук? Не, не мисля. В Civil War Stark вижда по-висшата цел, и не влиза директно в боя, а се опитва да убеди опозицията, най-вече Кап, да не избързват с действията си.

Говорейки за него, голяма част от читателите вярват, че Капитан Америка би подкрепил всяка правителствена прищявка, само защото е войник и вече е регистриран. Това е грешно. Кап е либерист – той никога не е бил правителствен инструмент. Поне два пъти през 80-те той е уволняван от правителството. Капитана е старомоден, и може да съзре фашизъм и корумпирана политика от километри. Според мен позицията му е правилна – не е победна, но правилна. Това би направил Капитан Америка в подобна ситуация.

Reed Richards, лидера на FF, е вероятно най-странният образ тук. Той създава затвора в Негативната Зона, от където няма бягство. Той поставя нерегистрирани герои и злодеи там. Той се съюзява с Tony Stark, за да ловят героите, които отказват да се регистрират. Reed излиза като слаб, фокусиран над цифри, откъснат от реалността, студен човек. Когато жена му го заплашва с развод и използва силите си, за да разруши Baxter Building, той просто изчислява щетите в долари – вместо да се опита да я успокои. Знам, че това е начинът, по който Grant Morrison го изобразява във Fantastic Four 1 2 3 4, но това ли е истинският Reed Richards?

Заключение
Civil War на практика сряза Вселената на Marvel по средата, разруши всичко по пътя си, а Peter Parker се оказа една от основните жертви. В предишните декади геройството винаги е било легално, освен ако не си мутант или Spider-Man. Може би затова чак сега Marvel вдигнаха летвата и инжектираха реализъм в своя фантастичен свят. Събитието достигна опасно близо до реконструкция на това какво означава да си герой. Това е историята, която промени всичко – за да разберете сегашната Marvel вселена, трябва да започнете оттук. Може да се каже, че това е отговорът на класически комикси като The Authority, Kingdom Come и Watchmen. Ако историята бе написана през 80-те, накрая щеше да бъде разкрито, че Dr Doom е оркестрирал всичко, а Iron Man и Captain America биха се съюзили, за да го спрат. Но живеем в различни времена – днес е герой срещу герой.

А пък и мисля, че всички взеха Civil War прекалено на сериозно.



Тагове:   комикс,   Marvel,   iron man,   събитие,   war,   Spider-man,   captain america,   civil,


Гласувай:
0



Следващ постинг
Предишен постинг

Няма коментари
Търсене

За този блог
Автор: spectacularspidey
Категория: Забавление
Прочетен: 882533
Постинги: 190
Коментари: 558
Гласове: 100
Спечели и ти от своя блог!
Календар
«  Март, 2024  
ПВСЧПСН
123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031