Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
30.12.2012 12:53 - The Amazing Spider-Man Ревю
Автор: spectacularspidey Категория: Други   
Прочетен: 4092 Коментари: 6 Гласове:
1



image

The Amazing Spider-Man

Ревю

2012 година наближава своя край, затова е време да се захвана с филма, който съзнателно отлагах досега. Имаме нов Паяк на големия екран и той трябва да надмине постигнатото от Сам Рейми и Тоби Магуайър. Винаги ще харесвам старите Spider-Man филми, макар че с годините започвам да виждам все повече проблеми в тях. Но не можем да отречем културното им значение, защото в онзи момент, когато видях Spidey да суингва из Ню Йорк, сякаш наблюдавах магия. Израстнах с тези филми и те завинаги ще са част от колекцията ми, и благодарение на тях много хора по света сега са фенове на мрежестата глава. Но стига носталгия, да видим как се представя новата лента за Паяка.

Реакциите към The Amazing Spider-Man се оказаха като цяло позитивни. Някога считан за излишен ребуут, правен за аудитория, която може и да не съществува, сега повечето кино и комикс фенове смятат филма за първото „реалистично” показване на Peter Parker и Spider-Man. Разбира се винаги има и такива, които мразят лентата открай докрай. Моето мнение този път се припокрива с популярното – това е много добър портрет на Peter и геройското му алтер его, но с проблеми.

Ще започна с главния, за да си го излея от началото – The Amazing Spider-Man не трябваше да разказва отново произхода на героя – ухапването, смъртта на чичо Бен, голяма сила и отговорност и тн. Всеки знае как Peter се превръща в Spider-Man, и можехме да минем без тези 40 минути, които са в същината си, идентични с първия Spider-Man на Рейми. Някои неща са променени, вярно, но нищо, което да изисква да бъде показано. Например паякът, който ухапва Peter е продукт на OsCorp – интригуващо, но не знаем дали ще има значение в продълженията.

Бих предпочел филма да започне с Peter, който вече се е подвизавал като Spidey известно време, и след това чрез спомени, когато е нужно, да се разкрива важността на чичо Бен. Режисьора Марк Уеб и Sony Pictures разясниха, че започват отначало, защото искат да разкажат историята от друг ъгъл, добавяйки мистерията около родителите на Peter. Това е горе-долу вярно, но не е достатъчно наблегнато – липсата на баща и майка е гориво за емоциите на Peter само в първата половина на филма, и честно казано, не е разкрита някаква съществена информация за тях, за да се изгради интрига.

Най-големият позитив е избора на Андрю Гарфийлд за главната роля. Той много пъти даде да се разбере, че е много ентусиазран и отговорен към този филм, тъй като е фен на Паяка от дете. С дебюта си през 60-те Spider-Man представя концепцията за нърд, станал герой, само че в днешния свят, в който нърдовете са голяма сила и кажи-речи навсякъде, това не изглежда толкова уникално. Чарът на Peter е във факта, че той иска да върши добро въпреки грешките и трудностите, които живота му поднася. Гарфийлд и сценаристите разбират това по начин, който убягва на повечето писатели в Marvel. The Amazing Spider-Man ни среща с Peter така, както и Рейми го направи – като ни показва какъв социален парий е той. Само че Магуайър се приближаваше повече до типичния гийк, тукашния Peter е по-скоро нарочно отдръпнат от останалите. Той обича науката, но интровертната му натура идва от неразрешени проблеми, свързани с изоставили го родители. Гарфийлд обаче вкарва хумор и честност в образа, и никога не се самосъжалява, както предишния Peter често правеше. В златната ера на Spider-Man, когато Stan Lee, Steve Ditko и John Romita творили историите му, Peter е толкова отбягван, колкото Flash Thompson иска. Е да, популярните в училище го смятат за смотаняк, но Parker се вписва без проблеми при учителите си и по-късно, в работната среда на Daily Bugle. Гарфийлд изгражда един по-достоверен образ, който не привлича внимание към себе си и не изневерява на себе си. Неговият Peter е различен от този на Тоби, който първо, имаше приятел в лицето на Harry Osborn, и второ, държеше се странно около някои хора дори и след гимназията.

image
Когато Peter е ухапан от паяка, обичайните моменти идват – представяне на новите му способности и желанието му да отмъсти на Flash чрез тях. Един от най-добрите откъси от филма – от караницата между Peter, леля Мей и чичо Бен до търсенето на неговия убиец, ни показва постоянното чувство на изолация, което героя изпитва. Той не може да говори с Gwen или Мей относно смъртта на бащината си фигура, затова решава да се оправя сам, което е важен аспект в комиксите. Не казвам, че филмите на Рейми не направиха същото, но тук като зрител имах усещането, че наистина следвам мисловния процес на Peter във всяка сцена.

Накрая, като Spider-Man, персоната на Гарфийлд прави пълен кръг. Много хора казват, че Spidey постоянно пуска бъзици, за да дразни враговете си или за да скрие страха си, и това е вярно. Но чувството му за хумор произлиза от Peter Parker, и Андрю илюстрира това перфектно. Сцени като когато е ранен и отива при Gwen, чукайки с глава на прозореца й, или когато се появява пред леля си окървавен и казва „Тежка нощ” показват, че образа поддържа комичен мотив дори и в моменти на шок и хорър. Той не се шегува само защото е Spider-Man, а защото Peter Parker е такъв. Но в него има и много патос. Когато използва силите си върху уличните бандити в опити да намери убиеца на чичо Бен, от него извира неподправена тийнейджърска ярост. Постигайки младежко невежество и комиксова прецизност, Гарфийлд придава живот на Peter Parker по начин, напълно различен от Тоби Магуайър, и честно казано по-симпатичен.

The Amazing Spider-Man изобразява и силите на Spidey доста близо до комиксовия вариант. Паешкото му чувство се задейства винаги, когато той е в опасност, дори и да няма време да я спре. Новата му сила отначало е твърде много за него, и макар че не виждаме как точно успява да я овладее, предполага се, че се научава да ги контролира по време на скейтбордния монтаж (колкото и нелепо да звучи). Начинът, по който Spider-Man се бие също е по-близък до оригиналния. Той използва паяжината си през цялото време и никога не прави това, което човек очаква. За да няма съмнение, обожавам бойните сцени на Сам Рейми, човекът наистина го може, но Марк Уеб поставя Паяка в постоянно движение, и е страхотно за гледане.

image
Влюбен съм в Ема Стоун още откакто гледах Zombieland, мисля, че тя е идеалното момиче, така че като казвам, че тя е перфектна за Gwen Stacy, малко съм предубеден. Но мисля, че всеки го вижда. Gwen е с добро сърце, атрактивна, смела и интелигентна, а Стоун пренася тези качества на екрана по много приятен начин. Като любовен интерес Gwen се нарежда до малкото такива в супер геройски филми, които не дразнят. Да я сравним с Mary Jane на Кирстен Дънст – Вие по коя бихте си паднали, MJ, която иска да е центъра на вашето съществуване и депресираща личност, или Gwen, която е забавна, умна и изглежда убийствено в тези високи ботуши? Филмовата Stacy е изобразена подобно на MJ от Ultimate комиксите – тя е сладка и атрактивна, но определено не е най-якото парче наоколо. Тя е в един клас с Peter и стажува в лабораторията на Curt Connors, и е дъщеря на шефа на полицията. И трите са прекалено големи съвпадения, но сценарият внимателно се е погрижил за нейното участие в тях. Тя е важна за света на Peter, Connors я спонемава само два пъти, а капитан Stacy допринася с обичайното бащинско отношение. Gwen Stacy в този филм е прекрасна опора за Peter Parker. Фактът, че знае тайната му не е толкова шокиращ, и всъщност дава много възможности на образа й. Тя е силно привлечена и заинтересувана от този човек, и все пак именно колебанието й дали да се сближи с него ме кара да я харесвам – защото показва, че не е глупава. Мисля, че ако Gwen беше оживяла и изобразявана като зрял човек в комиксите, реакцията й към тайната на Peter щеше да е точно такава.

image
Гущера е една от често срещаните критики към филма, и мнението ми е доста смесено. Той не е лош злодей, но пред Гоблина на Дефо, Октопода на Алфред Молина и дори Пясъчния човек на Чърч, Curt Connors и люспестото му алтер его могат само да завиждат. И не съм сигурен защо се получава така, понеже Рис Айфанс се справя изключително добре с ролята. Неговият Connors е мил, добронамерен, който е притиснат от обстоятелствата и прави грешка. Той вижда хората като слаби същества и желае да оправи това, да създаде „свят без слабости”. Като Гущера той започва да полудява, но изненадващо към края на филма оцелява и даже осъзнава къде е сбъркал. Хубаво е, че накрая той спаси Peter и показа загриженост за капитан Stacy – за мен това е доказателство, че Curt е добър човек, попаднал в лоша ситуация. Харесвам го и като Гущера, защото е толкова нереално – той говори, иска да замени човешката раса с влечуги (каквито са 80% от историите със злодея), и използва научните си познания за извратени цели. Но той просто не е реализиран със същия размах, като злодеите от предишните филми.

Чичо Бен и леля Мей оживяват благодарение на Марти Шийн и Сали Фийлд. Бен и Мей в света на Рейми бяха много близо до 60-тарските си оригинали, като държание и съзнание, но тези тук се усещат като реални хора. Отношенията им с Peter преминават по същия път, по който и първия Spidey филм – Бен е несигурен относно статуса си като бащина фигура на Peter; финалната сцена помежду им е почти едно към едно с тази от комикса Ultimate Spider-Man, но действа по-добре наживо. Съобщението „с голяма сила идва голяма отговорност” не бива казано на глас, но урокът все пак е налице, и не разбирам хората, които мрънкат, че символичните думи не биват изречени. Чичо Бен не се замисля да се развика по Peter, когато е разочарован от него, но през цялото време е ясно, че той той го обича и се опитва да го предпази от грешки. Връзката между Бен, Мей и Peter в комиксите винаги е била трудна за писане, като се има предвид контекста на реалността през 60-те, когато образите дебютират. Ultimate Spider-Man се справя по-добре от гледна точка на модерните читатели, като не изобразява Бен и Мей като почти грохнали старци, а като възрастни, зрели, отговорни и силни хора, способни да се грижат за дете/тийнейджър, без опасност някой от тях да се гътне всеки момент. Когато в края на филма Мей казва на племенника си, че той е добър човек, според мен всяка майка вижда сина си по този начин. В комиксите номерът е, че леля Мей е толкова стара и оглупяла, че ще повярва на всяка лъжа от устата на Peter и просто ще му каже да си смени компанията. Светът днес обаче е различен, хората са различни и ме изумява, че сегашните писатели и редактори в Marvel Comics все още пишат истории с нея, в които тя не знае тайната. Така прогресираха и предишните серии. Надявам се тя да научи в продължението, за да могат и двата образа да порастнат.

Последно, капитан George Stacy е изигран от Денис Лиери, и е единственият образ, който напълно се различава от предишните си итерации. Той е кораво ченге, няма спор, но през повечето време не може да се примири с идеята за Spider-Man до самия край, когато наблюдава как героя спасява града. Сама по себе си, тази версия е солидна. Той се води от силно чувство за справедливост и не му изневерява, дори след като разбира кой е Spider-Man. Най-важната му сцена е когато умира и казва на Peter да стои далеч от Gwen, за нейно добро. Честна молба, която е противопоказна на оригиналната сцена от Amazing Spider-Man #90. И в двата случая Stacy моли Peter да защитава дъщеря му, само че тук е казано по различен начин, за да добав към стреса на двойния живот.

Така че кастингът е повече от добър, няма оплаквания. Влиянието на Ultimate Вселената ясно се вижда в повечето роли, макар че е направено по-скоро потайно. Отсъствието на J. Jonah Jameson не ме издразни, но дано се появи все пак. Много ми е любопитно и какво се случва с Norman Osborn.

image
Минусите в The Amazing Spider-Man са няколко. Освен вече споменатия произход, останах с впечатлението, че Уеб и екипа му наистина не са обмислили сериозно аспекта с тайната самоличност. Доста сцени показват това. Разбирам, че Peter на практика е никой и когато се бие като нинджа в метрото, никой там не го познава и няма причина да свърже с Паяка. Но в училище той чупи баскетболен кош, след като прави скок, който предполагам, не е могъл да прави преди – и никой не се усъмнява. Не само това, а по-късно той хвърля топката и огъва метална греда, от голямо разстояние, пак пред свидетели. Не само това, ами когато тества за пръв път уеб-шуутърите си, той скача от небостъргач и се залюлява по масите на някакво заведение, посред бял ден – все някой трябва да е видял това изпълнение. Към кулминацията на филма, когато Гущера влиза в OsCorp и Gwen е вече там, Peter й се обажда от улицата (в костюм) и я назовава по име, обграден от хора – просто е прекалено. Може би не е вината на режисьора, може би Peter е невнимателен относно тайната си, но няма индикация за това.

Едното нещо, което значително спада удоволствието от филма, поне за мен, е неопределената транзиция от Peter Parker към Spider-Man. Ок, Peter отказва да спре човека, ограбващ магазина, защото продавача се държи като задник. Чичо Бен пресреща крадеца и бива фатално прострелян. Peter вижда всичко, тъгува и на следващата нощ тръгва да търси убиеца. Като зрители ние схващаме, че Peter е индиректно виновен за смъртта на чичо си, при условие, че е могъл – въпросът е дали Peter го схваща?

Факт е, че в търсенето на извършителя той се води от жаждата за отмъщение, но в нито един момент не е показано дали Peter осъзнава, че ако го беше спрял, Бен щеше да е жив сега. Финалното съобщение на чичо му сякаш потвърждава, че той решава да бъде Spider-Man поради чувство за отговорност, но не е ясно дали това произлиза от чувство за вина. А Peter трябва да се чувства поне малко виновен, за да бъде правдоподобен Spider-Man.

И не че е много важно, но няма ли да измислят най-накрая една добра, запомняща се музикална тема за Spidey?

Финал

В една година, в която имахме филми-гиганти като The Avengers и The Dark Knight Rises, The Amazing Spider-Man изглеждаше обречен. За моя изненада, филма изкара големи приходи, и някои хора/сайтове го считат за най-добрия Spider-Man филм досега. Това, разбира се, зависи от вкусовете ви. Годините не са се отразили добре на първия Spider-Man (2002), но все още считам втория за един от най-добрите супер геройски филми, правени някога. The Amazing Spider-Man залага на младежка енергия и реалистичен подход, и макар че не е перфектен, резултатът е успешен филм за едно ново поколение и добър начин да се отпразнува 50 годишнината на героя.

Оценка – 3.5/5

2012 бе невероятна година за киното, комиксите и телевизията. Толкова много добри продукти за гледане и четене не е имало отдавна, и дано догодина нещата си останат същите. Сред най-очакваните филми за мен са Pacific Rim, Iron Man 3, Man Of Steel, Star Trek Into Darkness, After Earth, Sin City: A Dame To Kill For и Thor: The Dark World. През Януари мисля да започна с ревюта на The Hobbit An Unexpected Journey и сезон първи на Ultimate Spider-Man, а дотогава, весело посрещане на празниците и без инциденти.

SpecSpidey аут!



Тагове:   комикс,   филм,   Marvel,   2012,   Супер,   герой,   Spider-man,   amazing,


Гласувай:
1



Следващ постинг
Предишен постинг

1. alshu - Ultimate Spider-Man
02.01.2013 17:07
Като стана дума за Ultimate Spider-Man...риторичен въпрос...защо излезе толкова бързо в българската версия на Дисни Ченъл, а Avengers EMH ги има само на DVD...и то само донякъде...
цитирай
2. spectacularspidey - Предполагам, че стана така, защото ...
02.01.2013 19:45
Предполагам, че стана така, защото Марвел и Дисни яко подкрепят шоуто, и искат да го разпространят навсякъде. A DVD-тата на Avengers бих ги купил, ама 30 лв за 26 епизода не ми се дават.
цитирай
3. alshu - не ми се дават
03.01.2013 14:34
Погледни пак цените...те са само за един volume...който едва ли съдържа повече от 4 епизода...най-вероятно 3...а доколкото мога да преценя от излезлите volume-та, още са преди 2/3 от дължината на сезона.
Подозирам, че няма и да го довършат.
Слаби продажби.

Чудно защо ли е така...при напълно липсваща рекламна кампания.
цитирай
4. spectacularspidey - Да, поправка - 4 диска, всеки с цена ...
03.01.2013 14:48
Да, поправка - 4 диска, всеки с цена 15 лв, 60 лв за сезон 1; тия не са наред!
цитирай
5. alshu - тия не са наред
04.01.2013 13:52
Всъщност това е евтино...аз ги гледах някъде в Технополис за по 20-тина лева...дори и така за световните цени си е евтино (и евентуално на загуба). Нямам нищо против тях.
Коментарът ми е, че тези 4 диска сигурно не покриват и половината сезон, а и се чудят как нашите разпространители смятат да си избият парите след като таргет аудиторията (хлапетата с платежоспособни родители ;))) ) не е запозната с тях - не ги дават по българоезичните телевизии, не ги рекламират...
цитирай
6. spectacularspidey - Абе не е изобщо евтино, нашия пазар и ...
04.01.2013 14:12
Абе не е изобщо евтино, нашия пазар и световния са несравними. Преди филма колко хора тук знаеха кои са Отмъстителите? И тая цена - за 15 лв мога да си купя цял сезон на Досиетата Х, защо да ги давам за 6 епизода на анимация.

А иначе точно целия първи сезон е издаден, не знам дали го има по магазините, но в store.bg можеш да ги видиш всичките :)
цитирай
Търсене

За този блог
Автор: spectacularspidey
Категория: Забавление
Прочетен: 886111
Постинги: 190
Коментари: 558
Гласове: 100
Спечели и ти от своя блог!
Календар
«  Април, 2024  
ПВСЧПСН
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930