2. radostinalassa
3. varg1
4. leonleonovpom2
5. kvg55
6. wonder
7. planinitenabulgaria
8. sparotok
9. mt46
10. hadjito
11. tota
12. getmans1
13. stela50
14. deathmetalverses
2. radostinalassa
3. lamb
4. vesonai
5. hadjito
6. manoelia
7. mimogarcia
8. samvoin
9. bateico
10. sekirata
Dredd 2012 Ревю
Dredd е един от най-подминаваните и незнайни филми от миналата година, а 2012 бе годината на комиксовите ленти – така че защо Dredd, измежду всички ленти по темата, се представи най-слабо в бокс офиса? Причините може би са няколко: 1) хората помнят първата адаптация с участието на Силвестър Сталоун и Роб Шнайдер от 1995, не я харесват много и не искат да гледат още един филм с този герой; 2) Дред е далеч от нивата на популярност, на които се радват Батман и Spider-Man и малка група хора знаят що за птица е той; 3) или пък е възможно филмът да е просто ненужен сбор от глупости, създаден с единствената цел студиото да не загуби правата върху образа. Да видим.
Dredd е научно-фантастичен екшън, базиран по героя от комикса 2000 AD, и ни пренася в бъдещето, където всичко е мега – мега-магистрали, мега-блокове и мега-насилие в град Мега Сити 1, простиращ се от Бостън до Вашингтон, с население 800 милиона души. Единствените, които вътворяват ред в мегаполиса са т.н. Съдии, футуристични полицаи, които прилагат и изпълняват присъди собственоръчно (в повечето случаи смъртни). Филмът ни среща с най-известния от тях, Дред, който докато оценява новобранката Съдия Андерсън, се оказва затворен в 200 етажен блок с една цел – да залови нарко-боса Маделин Мадригал.
Както виждате сюжетът е от прост по-прост – праволинейна история с ясна цел, ясен край и никакви отклонения. Имаме нещо като обрат със корумпираните Съдии, но резултатът е единствено повече хора, които Дред да трепе. Това не е задължително нещо лошо, защото позволява филма да бъде гледан от запознати и незапознати с комикса, от зрители, търсещи нещо неангажиращо, при което не трябва да се помнят най-различни сюжетни точки и реплики, от хора, които просто имат час и половина за убиване. Съвсем различно от, да речем, Skyfall, който редом с екшъна се опитва да бъде нещо по-задълбочено.
Работата е там, че когато правиш филм с относително семпъл сюжет, правилото е да компенсираш с вложено развитие в образите (както в Clerks например). Сценарият на Алекс Гарланд обаче не се интересува да ни покаже характера на Дред, в ролята Карл Ърбън (Lord Of The Rings, Star Trek), и го пренася през сцените като кораво копеле без много емоции – затова често се питах дали героя харесва това, което прави? Мога да направя някои заключения относно Съдията, базирани на два-три коментара от негова страна рано във филма, но нищо фундаментално разтърсващо. Предполага се, че трябва да ми пука за Дред, защото е Дред, но извън рамката на „протагонист в екшън филм”, няма много добавено в образа му. Не е лош образ, просто не е показано достатъчно от онова, което го прави интересен.
Злодеят е най-слабата страна в Dredd. Лена Хийди (Game Of Thrones, 300) влиза в ролята на Маделин, наричана Ма-Ма, и макар че тя има присъствие, образът е представен сякаш е мъртъв отвътре. И отново се питам дали тази жена харесва това, което прави? Тя изглежда незаинтересувана от нищо, очите й са безжизнени и всеки неин кадър лъха студенина. Ма-Ма също така е и отблъскващ образ, защото й липсва хуманност, и тя третира хората около себе си, дори и подчинените й, по ужасен начин. Когато Дред я хвърли от последния етаж на блока не почуствах нищо, а това си е минус.
Съдия Андерсън (Оливия Търлби) допринася за морален контраст в сравниние с ветеранския черно-бял подход на Дред. Тя е сравнителни симпатично младо момиче, изпрявящо се пред ужасии и трудни решения още в първия си работен ден. Тя също така представя друг фантастичен елемент – този на мутантите, в случая хора, развили телепатични способности. Макар че филма е малко несигурен в това как и кога се задействат тези способности, визиите, които Андерсън преживява градят по-цялостна картина за света на Дред и хората, които го населяват. Не е много, но е задоволително.
Dredd е визуално красив филм, със страхотно пресъздаване на Мега Сити-1 и изкусните моменти, които идват при използването на дрогата Слоу-Мо. Ефектът е брутален, особено когато чрез него е забавено падането на даден образ от голяма височина, което е наистина яка гледка. Екшънът е пресъздаден изцяло чрез практически похвати – няма безмозъчни извратении като в Resident Evil. Съдията използва единствени оръжието си и уменията си на бойно поле, а филма изсипва доволно количество опоненти по пътя му. С това казано екшън сцените наистина не са от най-креативните и в края на краищата представляват просто стрелящи се хора. Въпреки това зрители, които не издържат на графично насилие и много кръв не бива да го гледат.
Преди време вървяха спорове дали този филм е ребуут или римейк – по мое мнение не е нито едното, нито другото. Dredd е просто още филм с участието на Дред, и оттук започва грешката му, защото не се опитва да бъде нищо повече. Режисьорът Пийт Травис е създал стабилен, но незапомнящ се продукт – напомни ми за филми като Умирай Трудно, Предградие 13 и Робокоп, но така и не ги достигна. Четох, че много от читателите на комикса го харесват, и дори създателя на Дред Джон Вагнер го одобрява. За мен Dredd е средна работа и макар че не мога да го нарека лош филм, нямам намерение да го гледам пак в скоро време.
Оценка – 2.5/5