Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
19.03.2013 23:11 - In The Mouth Of Madness Ревю
Автор: spectacularspidey Категория: Други   
Прочетен: 3588 Коментари: 6 Гласове:
1



image

In The Mouth Of Madness

Ревю

Има филми, които просто не ти излизат от ума. Има филми, които остават в съзнанието ти. Има филми, които потъват в забвението на зрителската памет, и само разни интернет блогъри припомнят за тях. Сега ще говоря именно за такъв филм.

Годината беше 2002 или 2003, БТВ беше все още млад канал, а не мултимедийния глиган, който е днес. Тече реклама за филмът, който ще бъде излъчен след късните новини, и забелязвам, че в него участва човека от Джурасик Парк – няма начин, ще се гледа. Оказа се един от филмите, след които не мигнах цяла нощ.

In The Mouth Of Madness (1995) е историята на Джон Трент (Сам Нийл), застрахователен детектив, който се наема да разгадае какво се е случило с изчезналия писател на хорър романи Сътър Кейн (Юрген Прокнов). В отварящата сцена Трент се намира в лудница, след което сюжетът се връща назад, за да ни покаже как е стигнал до тук. Това, което следва е един от най-силните mind-fuck-ове, които съм гледал. Режисьор е самият Джон Карпентър, който няма нужда от представяне (но все пак – Halloween, The Fog, The Thing, Escape From New York, They Live), но въпреки големите имена, замесени в проекта, филмът не отчита големи постъпления в бокс офиса. Лентата едва покрива 8 милионния си бюджет, поне в САЩ, но донякъде разбирам – това е нестандартен филм на ужасите, не по вкуса на всеки.

Хората, които са гледали In The Mouth Of Madness знаят за какво иде реч в изписаното надолу. Тези, които не са най-вероятно ще бъдат объркани. Ще спойлвам доста неща, защото иначе няма как да ревюирам точно този филм – в противен случай статията ще бъде дълга 15 реда. Та защо пиша за нещо, което не е свързано с комикси и супер герои? Главно защото филма го заслужава, и искам колкото се може повече хора да знаят за него. Дори и само двама човека да го изгледат след прочитане на тези редове, пак ще съм доволен - значи съм си свършил работата.

image

In The Mouth Of Madness е най-добрият Лъвкрафтски филм, правен някога (не че има с какво да се конкурира). Съдържа всички важни аспекти, отсъстващи в предишни опити за адаптации на негови истории – нелинейна прогресия и протагонист, който не е сигурен дали е луд или не. Кои са най-шантавите финали на филми, които сте гледали? В затварящата сцена Трент сяда да гледа филма, който зрителите гледат, и потъва в маниакален смях (не само това, но се смее изцяло на свои сцени). Сам Нийл наистина върши перфектна работа, влизайки в ролята на образ, който пътува от здрав разум към лудост, но накрая винаги остава въпроса дали всъщност е полудял. Все пак той вярва, че Древните идват и света мутира и се променя, за да могат да живеят в него – объркването идва от факта, че е прав. В началото на филма той е успешен разследовател, който поема случая, без дори да е чувал за Сътър Кейн. Акт първи дефинира Трент като арогантен, смятащ се за вещ по въпроса за това кое е реалност, и незачитащ смущаващите събития наоколо, което е добър начин да го нагласиш за евентуалното падение. Джон бива придружен от редакторката Линда Стайлс, която вярва, че нещата, описани в книгите на Кейн всъщност са истински.

Акт втори представлява покварата на Джон Трент, започвайки с пристигането им в явно измисленото градче Hobbs End. Сцените, в които пътуват дотам съдържат ужасяващи кадри, които няма да обяснявам, надявам се сами да проверите. Hobbs End започва да разкрива своите ужаси, и като реакция скептицизма на Трент започва бавно да се разчупва. Не му помага и факта, че Линда се държи, сякаш е повлияна от Кейн, вършейки неща, защото са „добри за книгата”. Когато тя и Джон отиват пред Черната църква, където зърват писателя за кратко, получаваме добър пример за начина, по който хорър елемента действа тук. Кейн изчезва и отнякъде се появяват кучета, които нападат нашите герои – всъщност е много по-страшно, отколкото звучи. Сериозно, представете си, че Ви преследват изникнали от нищото добермани, или още по-добре, гледайте филма. Покварата на Линда се задълбочава, когато тя открадва ключовете от колата, за да не може Трент да избяга от града, и се връща в църквата, където Кейн я излага на ужасите на новата си творба, озаглавена In The Mouth Of Madness. От този момент нататък е ясно, че тя е изцяло под негов контрол, и може би не е човек вече.

Всичко това се отразява и спомага за потъването на Трент в каналите на лудостта. Той сякаш е принуден да приеме променящата се реалност – това се усеща навсякъде във втория акт, от променящата се картина в хотела до групата мутирали хора, които се изпречват на пътя – да, Сътър Кейн силно иска да докаже въздесъщите си сили. Върхът на всичко е репликата му „Преведен съм на 18 езика. Повече хора вярват в моите книги, отколкото в Библията”.

image

Сътър Кейн е страхотен антагонист. На практика той е аналог на Х. Ф. Лъвкрафт, действащ като връзката между Древните и нашия свят. Като дава на Кейн богоподобни сили, Карпентър повдига въпроса какво представлява реалността в In The Mouth Of Madness – дали е нещо, което можеш да хванеш в ръка? Това, което виждаме реалност ли е? Или е просто надписите върху лист хартия, публикувани под формата на роман? Една от най-добрите сцени в лентата е когато Кейн своеобразно се разкъсва, потвърждавайки, че е прекрачил границите на друго измерение и че стените на реалността са тънки колкото страница на книга. Чудовищата, които излизат от безкрайната тъмнина не подлежат на описание – смразяващи, слузести, анормални, извън човешкото разбиране. Типичен Лъвкрафт.

Юрген е истинската звезда тук. За сравнително малкото си сцени той оставя непоклатимо впечатление у зрителя – въпреки че не го виждаме за дълго, името му и присъствието му проникват през целия филм. Речта , манеризмите и действията му разкриват пълната заплаха на образа, като човек, зад който стои божествена сила. Hobbs End е идеалното затънтено мрачно градче, особено зловещата църква, описана от Кейн като „затвор на зло, по-древно от човечеството, място на болка и страдание”. Мястото ефективно подсилва заплахата на Сътър Кейн – той е навсякъде. Той ви вижда.

Това е моментът, в който литературното влияние на Кейн започва да преобразява света, давайки началото на ерата на Древните, страшните богове отвъд скъсаната страница на реалността. Самият писател става бог, и третия акт показва машинациите му за края на света. Тук хорър елементът е действа по тънък, но постоянно осезаем начин – страшното не е в изчадията, които дебнат, а в неизбежността на края и безсилието на протагониста да направи нещо по въпроса. Затова психичното състояние на Трент кулминира в единствената възможна точка – той става участник в лудостта. Още по-лошо, след като изгаря книгата на Кейн Джон се събужда месеци по-късно, само за да разбере, че вече я е предал на издателската къща, а света се потапя в хаос от нейното влияние. Книгата е надживяла мащабите на Hobbs End, всичко, случващо се и случило се е било написано, и в крайна сметка, предречено да стане. А това е есенцията на Лъвкрафтския ужас – краят е тук, не може да бъде спрян, а ние, хората, сме само нищожества в лицата на създания извън нашите разбирания. Джон Карпентър и екипът му представят това така, както никой друг не може.

image

В зависимост какво сте гледали от жанра и какво харесвате в такива филми, In The Mouth Of Madness ще е или една от най-добрите и страшни ленти, които са Ви попадали, или крайно объркващ филм. Според мен е чиста класика, на практика няма втори като него (освен може би New Nightmare на Уес Крейвън). Като малък вярвах, че докато спим, в нощта излизат страховити създания и тежко му на който ги срещне. In The Mouth Of Madness е в основата на тези убеждения.

Оценка – 4.5/5




Гласувай:
1



Следващ постинг
Предишен постинг

1. alshu - Не че ти не го знаеш
20.03.2013 16:38
Не че ти не го знаеш, но е добре да отбележиш за читателя, че In The Mouth Of Madness не е адаптация на конкретна история от Lovecraft, а homage с препратки към от цялото му творчество.

Друг автор който масово е рефериран тук - Stephen King.
Дори бих казал, че Sutter Cane е по-скоро негово proxy, точно заради „Преведен съм на 18 езика. Повече хора вярват в моите книги, отколкото в Библията”.
Lovecraft горкият се е борил да публикува разказите си във pulp издания и дори е работил, като ghost writer.
Става свърхпопулярен много след смъртта си.
цитирай
2. spectacularspidey - Да, трябва да се отбележи, но сюжета ...
20.03.2013 16:55
Да, трябва да се отбележи, но сюжета е Лъвкрафт до мозъка на костите - лесно може да се обърка за адаптация. Затова и припознавам Кейн повече с Х. Ф., отколкото с Кинг.

Значи знаеш за този филм? Това е супер, какво ти е мнението за него?

цитирай
3. alshu - Затова и припознавам Кейн повече с Х
25.03.2013 10:21
Сега не че съм виждал ТВ интервюта с Лъвкрафт ;))), но доколкото съм чел - бил тих и симпатичен човек. Кинг ми пасва по-добре в ролята на злодей.

Освен това, като писатели винаги съм харесвал повече Лъвкрафт.
Като стил и като теми.
Има и още нещо - и двамата влагат личен опит в книгите си, но Лъвкрафт излива собствените си кошмари и болести, докато тези на Кинг идват от злоупотребата му с алкохол и наркотици.
Пък и човек обикновено root-ва за underdog-а, нали?
Кинг има всичко - слава, пари, признание, страхотни кино и ТВ адаптации.
При него съм виждал и рекламния трик, дето като съединиш кориците на книгите се вижда бонус картинка.
Лъвкрафт навремето е имал признанието само на тесни кръгове в литературното общество, едно зловещо старинно имение и болното си въображение ;))).

"какво ти е мнението за него?"
Сега да си призная - не съм фен на Карпентър.

Да кажем "Нещото" или екшън комедийката "Големи неприятности в малкия Китай" ги харесвам много...но "Завръщанията" (в Ню Йорк и Лос Анджелис), "Те са сред нас" (е да, освен убийствените лафове заимствани после в Duke Nukem), "Хелуин" и пр. не ги харесвам.
"В устата" е някъде по-средата, хем личи голямата му любов към Лъвкрафт, хем има някои негови типични прийоми, които не харесвам.
Може да се каже, че е от средно любимите ми филми. Някъде заедно с "Ловци на вампири", но да кажем адски по-добре от "Призраците на Марс"...дето сигурно му е най-слабият филм.

Не съм фен и на Сам Нийл. Той винаги си играе една и съща роля.
Тя май най-много му пасва в Event Horizon.
(Отварям една скоба за Юрски парк. Като го гледах навремето страшно се зарадвах...но няколко седмици по-късно прочетох книгата и си казах "Спилъбърг ми падна в очите"...и това беше първият филм, който си беше добър...продълженията вече тотално съкваха...)
цитирай
4. spectacularspidey - То всичко е по-добро от Призраците ...
25.03.2013 11:45
То всичко е по-добро от Призраците на Марс. Да си призная и аз, не съм чел нищо на Кинг (срамота, знам). Планирам купуване на някои негови творби, но за сега се задоволявам с каквото е превърнато във филм/сериал.

Имах същата реакция спрямо Джурасик Парк книгата vs филма. Продължението даже още повече се отдалечава от втория роман.
цитирай
5. alshu - не съм чел
25.03.2013 17:00
"не съм чел нищо на Кинг (срамота, знам)"
Ми що пък да те е срам.
Аз както писах по-горе не харесвам стила му.
Това, което безспорно му се отдава е да предаде патологично добре психологическото състояние на героя и да развива безкрайни сюжетни от няколко основни идеи.
Затова го харесват хората - пише безкрайни сапунки и им доставя силна тръпка.

Лъвкрафт обича да развие добре идеята си и да я предаде през нечия изчанчена гледна точка.
Ама и той не пише сериализилрано, като Книг...въпреки pulp fiction-ското си поприще.

Ааа...за малко да забравя един болен фенски mash up между Call of Cthulhu и стила и илюстрациите на детските книжки на Dr. Seuss
http://io9.com/5847879/what-if-dr-seuss-wrote-the-call-of-cthulhu

Смял съм се като идиот, особено на римите.
цитирай
6. spectacularspidey - Хааахааа, това не са го правили н...
27.03.2013 20:28
Хааахааа, това не са го правили нормални хора :D
цитирай
Търсене

За този блог
Автор: spectacularspidey
Категория: Забавление
Прочетен: 886073
Постинги: 190
Коментари: 558
Гласове: 100
Спечели и ти от своя блог!
Календар
«  Април, 2024  
ПВСЧПСН
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930